I když s tím Václavským náměstím to není tak horké. Tramvaje totiž z Vinohradské třídy pojedou přes magistrálu, přes dnes už připravené koleje mezi budovami Národního muzea a ke Státní opeře a dále k odbavovací hale Hlavního nádraží a do Bolzanovy ulice. Tam pak buď na Prahu tři, nebo přes Jindřišskou na Václavské náměstí a dál do Vodičkovy ulice a Spálené.
Kdy se začne stavět, to je vlastně ve hvězdách. Zastupitelé totiž rozhodli o tom, že se tato varianta zařadí do návrhu změn územního plánu, které jsou nutné, aby se mohla tramvajová trať stavět. Lidskou řečí řečeno, musí to být napřed na papíře, jinak to není „směroplatný“ a nic se stavět nemůže. A tuto změnu musí ještě zastupitelé potvrdit. Navíc se počítá s revitalizací Vrchlického sadů (přezdívaných Sherwood) a ta by měla proběhnout v souladu se stavbou tramvajové tratě.
A teď na ten Václavák
Praha už dlouho kromě této trasy chystá prodloužení trati z Vinohradské na Václavské náměstí, kde by se napojovala na Jindřišskou a Vodičkovu ulici. Tam to bude trochu problém. Takže tu vzniknou sloupy pro natažení trolejí a asi se bude muset omezit i výsadba dvou řad lip, se kterou počítá návrh architekta Jakuba Ciglera na revitalizaci náměstí. Lid obecný potěší, že se zase bude vystupovat z tramvaje někde „pod vocasem“.
Strop je důležitý
Ovšem Praha 1 má své výhrady a je otázkou zda se s nynějším vedením hlavního města domluví. I když dojde k dohodě, v cestě stojí tomuto záměru metro.
Metroprojekt sice už připravuje za cca 11 milionů korun projekt tramvajové tratě na Václavské náměstí, ale podstatná bude oprava či spíše zpevnění stropní desky metra C Muzeum. Ta dostala „zabrat“ dlouhodobým silným provozem na magistrále a zatížení dalšími tramvajemi by mohlo desku ještě dál poškodit. Podle nynějšího stavu by měla oprava desky metra začít v roce 2022. Samotná trať by se mohla začít stavět po dokončení rekonstrukce a měla by stát kolem čtvrt miliardy, ale nutné je započítat revitalizaci horní části náměstí.
A je tu nádrž
V souvislosti se suchem se také objevil i nápad, který zastupitelstvo Prahy schválilo, a to, že se vybuduje na Václavském náměstí retenční nádrž pro přívalové vody. „Nádrž bude podzemní, v prostoru spodní části horní poloviny náměstí a na povrchu nebude žádným způsobem zřetelná,“ řekl Filip Jiřík, projektový manažer Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). Bude stát 180 milionů korun a stává se vlastně součástí plánů kolem Václaváku.
Objížďka pro tramvaje
Až koleje přetnou magistrálu ve Wilsonově ulici a tramvaje vyrazí do Vodičkovy a Jindřišské v tu chvíli nastane v Praze další obrovská diskuse, které v podstatě ani nemá opodstatnění. Musí se opravit Ječná ulice. Jestliže se dnes stane v Ječné nehoda a zůstanou stát tramvaje, ucpe se celá Praha. Pokud se to totiž stane na křižovatce Ječná – I. P. Pavlova, vznikne jedno velké parkoviště, které zasáhne celé centrum a přilehlé okolí. Proto se tak často hovoří o napojení tramvají z Vinohradské na Jindřišskou a Vodičkovu. Pravda, i trať z Vinohradské do Bolzanovy tomu může pomoci.
Ale teď už je to na politicích, protože jak se ukazuje, v Praze už dlouhodobě o dopravních věcech rozhodují hlavně oni. Dopravní inženýři mají, jak se zdá, jen poradní hlásek…
Pohled do historie
První tramvaj, tehdy ještě koňka, jezdila po Václaváku v roce 1884. A ač je to téměř neuvěřitelné, tramvaj na nejznámější pražské náměstí přestala jezdit před 40 lety, před Vánoci 1980. Jezdila tam tedy skoro sto let. Plus můžeme připočítat pět let, kdy byl slyšet tramvajový cinkot po ulici Na Příkopě. Euforie z toho, že tramvaje nahradí metro, postupně vyprchala, a už v 90. letech se objevovaly hlasy, že by se měla tramvaj v nějaké formě vrátit. V roce 2005 byl představen projekt, který vracel tramvajovou trať na náměstí, počítalo se s tím, že by jezdila z Vinohradské a zároveň by zmizely i „bazény“. To se ale tehdy nelíbilo ani pražskému zastupitelstvu, ani Praze 1. Byl v tom i estetický (a trochu směšný) důvod, troleje by hyzdily náměstí.
Kdo tramvajím na Václavské náměstí fandí a kdo ne?
Jiří Paroubek (dříve ČSSD, pak LEV 21, nyní nestraník) bývalý premiér a bývalý pražský radní:
„Jediný společenský přínos, který já vidím při realizaci této tramvajové trati, je, že by vlastně proťala a z velké části zlikvidovala dnešní Sherwood, tedy vcelku nechutný kus zeleně prokálený bezdomovci a jinými individui, včetně narkomanů…Tramvajová trať protne u Národního muzea magistrálu a nutně tam omezí dopravu, a to v obou jejích částech…Celá akce ovšem bude mít velký marketingový účinek, což vytvoří kouřovou clonu nad tím, že radní nejsou schopni realizovat v Praze potřebné investice mnohem většího rozsahu a dosahu.“
Petr Hejma (za STAN) Starosta Prahy 1
Návrat tramvají na Václavské náměstí jsem podporoval už jako starosta před více než deseti lety a spolu s celou stávající koalicí na radnici Prahy 1 ho podporuji i teď. Tramvaje tam pro mě symbolizují důležitý městotvorný prvek, který přispěje k oživení a návštěvnické pestrosti našeho nejdůležitějšího náměstí.
Chápeme i důležitost trati v oblasti Hlavního nádraží a podporujeme ji. Zásadní je ale pro nás takové vedení této trati a takové technické zabezpečení provozu, které maximálně sníží hlukovou hladinu a neznehodnotí kvalitu bydlení a služeb v lokalitě.
Richard Bureš (ODS) radní pro dopravu Praha 1
Dlouhodobě prosazujeme propojení Vinohrad a Prahy 1 tramvajovou tratí, a to jak návratem tramvají do horní části Václavského náměstí, tak hlavně výstavbou nové trati z Vinohradské přes Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží do ulice Bolzanova. Nechápeme obavy, kterými primátor Hřib před rozpadem minulé koalice na Praze 1 strašil veřejnost. Všechny strany nové koalice měly ve svém volebním programu jak výstavbu tramvajové trati do Vrchlického sadů, tak i výstavbu tramvajové trati na horní části Václavského náměstí. Podpora těchto projektů je z naší strany dlouhodobá.
Tomáš Zima, rektor Univerzity Karlovy: „Co mne mrzí a připadám si jako v Absurdistánu, je opěvovaný návrat tramvají na Václavské náměstí. Z Vinohradské v minulosti jezdilo snad pět linek na Václavské náměstí. A všichni si tenkrát oddechli, že po náměstí už jezdit nebudou. Teď se zase s velkým humbukem povrchová doprava do středu města zavádí. Tramvaje budou protínat magistrálu, a jestli si někdo myslí, že díky tomu po ní lidé přestanou jezdit, je hodně naivní. A docela šílené je, že Praha stále nemá dostavěný vnější ani vnitřní okruh. Jsem skutečně zvědavý, zda se jich dožiju…“
Alexandra Udženija (ODS), místostarostka Prahy 2: „Čím dřív to bude, tím pro nás lépe, je třeba ulevit tramvajím mezi Karlovým náměstím a I. P. Pavlova.“