Hlavní město se díky novým železničním stanicím o chlup přiblížilo městskému železničnímu systému „S-Bahn“, který známe z Berlína nebo Vídně. Díky němu se tam cestující přepravují mnohem rychleji, protože vlak spojuje okrajové čtvrti a nezastavuje tak často jako jiné dopravní prostředky.
Praha byla v tomto ohledu dlouho jako Spící Růženka. Za posledních 15 let byla v hlavním městě otevřena jen jediná vlaková zastávka v Komořanech. Teď se plánují stanice i v Edenu, Zahradním městě nebo na Výstavišti, zvažuje se zastávka u metra Rajská zahrada.
Nově otevřené i plánované zastávky v příměstských oblastech budou těsně napojené na tramvaje, metro i autobusy. "Lidé, kteří cestují do Prahy, budou moci vystoupit tam, kde opravdu potřebují," říká Pavel Procházka, ředitel společnosti Ropid, která má na starost organizaci pražské hromadné dopravy.
Právě vzdálenost od dalšího spoje byl hlavní důvod zrušení stanice v Bubenči, kterou nahradila nová zastávka v Podbabě. Ta je jednak blíž nové zástavbě, jednak navazuje na tramvajovou trať. „V Podbabě tak vznikne dlouho očekávaný přestupní terminál z vlaku na tramvaje a autobusy,“ vysvětluje tiskový mluvčí Ropidu Kubala. Zastávka za třicet milionů korun je součástí investice do přestavby trati mezi Bubenčí a Holešovicemi v celkové částce 931 milionů korun. Zatím ale bude v provozu jen jedno nástupiště, druhé se kvůli rekonstrukci zastávky v Holešovicích otevře až v lednu.
I nová stanice na Kačerově se stane součástí městské hromadné dopravy. Kačerovem povedou připravované linky, které by měly spojit okrajové části Prahy. Přes Kačerov by se mělo ve zkrácených intervalech začít jezdit na trati Radotín – Běchovice, Radotín – Smíchov – Vršovice – Vysočany, Hostivař – Libeň – Holešovice nebo Vysočany – Hostivař – Malešice. Díky snadnému přístupu k metru by se také mělo usnadnit cestování lidem z a do Čerčan nebo Dobříše.
Nové vlakové zastávky jsou částečně financovány z fondů Evropské unie, podílí se na nich Správa železniční dopravní cesty a Středočeský kraj.
Změny v MHD
Intervaly
- - Metro: ve špičce bude interval okolo dvou až tří minut (v létě byl o minutu víc).
- - Tramvaje: Čtyři minuty (místo pěti) bude ve špičce interval tzv. páteřních linek č. 3, 9, 11, 17 a 22.
- - Autobusy: Zkrácení čekání o 1,5 až 2,5 minuty ve špičce.
Zastávky na znamení
- - Od konce srpna jsou zastávky Plynárna Michle (tramvajové linky č. 11 a 6) a Střelničná (10) na znamení. Jakmile skončí oprava tramvajové tratě mezi Malovankou a Bílou Horou (plán 13. září), bude na znamení zastávka Říčanova (22 a 25).
Nové vlakové zastávky
- - Praha-Podbaba, Rudná u Prahy, Chýně, Jinočany, Hostivice-Sadová a Hostivice-U Hřbitova. Do konce roku ještě přibude Praha-Kačerov.
Další změny
- - Tramvajové linky č. 2, 4, 6 a 13 se po dvou měsících vrátily na koleje.
- - Autobusy č. 143, 176 a 107, které vozí vysokoškoláky mezi Dejvicemi, Suchdolem a Strahovem, se po omezeném provozu naplno se rozjedou až v polovině září se začátkem semestru na vysokých školách.
- - Na Čechově náměstí vznikla zcela nová zastávka, cestující mají možnost čekat na tramvaj v obou směrech. Dříve to bylo možné pouze ve směru na I. P. Pavlova.
Informace o změnách: www.ropid.cz