havex
Naše Praha 6 - Český domov
  • Naše Praha (celá Praha)
  • Naše Praha Centrum (Praha 1, Praha 2)
  • Naše Praha 3 (Praha 3)
  • Naše Praha 4 (Praha 4, Praha 11, Praha 12)
  • Naše Praha 5 (Praha 5, Praha 13, Praha 16)
  • Naše Praha 7 (Praha 7)
  • Naše Praha 8 (Praha 8)
  • Naše Praha 9 (Praha 9, Praha 14, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha 21)
  • Naše Praha 10 (Praha 10, Praha 15, Praha 22)
  • Zprávy
    • Sport
    • Servis
    • Rozhovory
    • Kultura / Volný čas
    • Příspěvky čtenářů
    • Příspěvky čtenářů
    • PR články
    • Zprávy
  • Kalendář akcí
  • Mapa
  • Infoservis
  • Řádková inzerce
  • Zprávy
  • Kalendář akcí
temp° 8°C

přihlášení registrace
Středa 14. Dubnasvátek má Vincenc
Rubriky
  • Zprávy
  • Sport
  • Servis
  • Rozhovory
  • Kultura / Volný čas
  • Příspěvky čtenářů
  • Příspěvky čtenářů
  • PR články

Doprava v Praze 6

NESCHOPNOST NEBO ZÁMĚR? UŽ TUŠÍME, CO SE SKRÝVÁ NEJEN ZA NEDOSTATKEM PARKOVACÍCH MÍST A DOPRAVNÍMI PROBLÉMY V PRAZE 6

Neschopnost nebo záměr? Už tušíme, co se skrývá nejen za nedostatkem parkovacích míst a dopravními problémy v Praze.

Zkusme si trochu „zakonspirovat“ o kolabující dopravě v Praze. Vzhledem ke skutečnostem, které známe z minulosti, nemusí být čistě teoretické úvahy níže daleko od pravdy. Vzpomínáme ještě na platby z každé vytisknuté jízdenky pro pražskou MHD podivným firmám, nevýhodnou dlouholetou smlouvu na reklamy v metru, podivnou, prý nevýhodnou smlouvu na mobiliář zastávek, činnost „politických podnikatelů“, skandální pověst pražských taxikářů, na které Magistrát není schopen došlápnout, nákup 250 tramvají 15T, na které nebylo zajištěno financování,…?

 Spousta věcí „se nedaří“, ale ono se to možná daří velice dobře. Vše totiž souvisí se vším. Zeptáme se proto: Cui bono? (Komu ku prospěchu?)  Nyní v Praze 6 zavedli parkovací zóny. Prý aby ochránili místní před Středočechy, kteří přijíždějí za prací. Radní, kterým by na srdci leželo blaho občanů, by předem, tedy před několika lety, např. před zprovozněním metra do Motola, nechali postavit na místech, která jsou k tomu dávno určena v územním plánu, záchytná parkoviště P+R s dostatečnou kapacitou na okraji Prahy a od nich by zavedli autobusové linky k metru. Jak prosté. Ale nestalo se tak. Provozování placených parkovišť v Praze je jedním z nejvýnosnějších podnikání. Zřízení parkovacích zón za cca 500 milionů Kč také některým zúčastněným pomohlo. Jejich provozování také. Radnici městské části i Magistrátu příjmy z parkovacích zón také výrazně pomáhají. Bylo by třeba zřizovat parkovací zóny, kdyby mimopražští mohli levně zaparkovat u silničního okruhu a dál pokračovali busem MHD do Prahy po jízdním pruhu vyhrazeném pro busy, rychle, pohodlně? Nebo využili vlak, např. ze stanice Praha Ruzyně? Měli by provozovatelé hlídaných parkovišť a zón takové zisky? Neměli. A to může být příčinou, proč „se nedaří“ postavit P+R. Ukázkový příklad neuvěřitelné absurdity zde: http://www.zelenybrevnov.cz/kauzy/parkoviste-nadzaverkou

Možná byl nedostatek parkovacích stání uměle vyvolán a zneužit ke zřízení parkovacích zón a podpoře lukrativního byznysu s placeným stáním. Je to byznys, v němž se točí miliardy. Není i odkládání zprovoznění skoro tisíce parkovacích míst v podzemních garážích na Prašném mostě z malicherných důvodů součástí vyvolání tohoto umělého nedostatku parkovacích míst?
„….Na technologie a parkovací systémy - třeba závory - se také (v garážích na Prašném mostě) zapomnělo v rámci stavebního povolení…“ – to už se nedá ani slušně komentovat. Naskýtá se otázka, zda na magistrátu, na radnicích i ve státní správě sedí ti správní lidé, nebo úplní ignoranti.

Radními a médii nyní šířená báchorka, že radní vytipovávají místa pro P+R a že za pár měsíců P+R budou postavena, je z říše pohádek. Ke zřízení většího P+R (nad 500 míst) je potřeba i EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) a spousta vyjádření orgánů státní správy, policie,…, dále změna územního plánu, pokud se tedy nejedná o místa, která jsou v územním plánu dávno určena jako P+R. Potom je ale s podivem, proč na místech v územním plánu pro P+R určených už P+R nejsou dávno v provozu. Příprava stavby na místě k tomu dosud územním plánem neurčeném, je na léta, po která bude vzkvétat miliardový parkovací byznys.

 Na Dlouhé Míli je léta naplánován terminál regionálních busů ze Středočeského kraje a velké P+R. Nebylo postaveno nic. Místo toho se radnice i Magistrát pokoušeli postavit patrový terminál pro busy a P+R pro 600 aut u stanice Veleslavín. V místech, kde projíždí 30 až 55 tisíc aut denně a emise převyšují zákonem dané limity. Stavba měla stát 1,4 miliardy Kč, tedy cca 2 miliony na jedno parkovací stání (!). Za 2 až 4 roky mělo být dokončeno P+R na Dlouhé Míli a terminál ve Veleslavíně měl být přenechán developerovi, který měl na terminál dostavět 4 patra kancelářské budovy. Mělo mu být předáno i 300 až 400 parkovacích stání v P+R, které by najednou nebyly pro veřejnost potřebné. Nebyl to zase pokus o „české tunelování“?  Absurdní je, že místostarosta Polách (ANO) se tento nesmysl pokouší znovu oživit. Připomínáme i rozhodnutí NSS, dle něhož není možné postavit stavbu, která by zhoršovala životní prostředí nad úroveň danou legislativou. I z tohoto důvodu by byla stavba P+R ve Veleslavíně protiprávní.

25 let se plánuje modernizace železnice do Kladna a na letiště. Také „to nejde“. Opět se zeptáme:  Cui bono? Rychlá doprava na letiště by pomohla cestujícím, ale taxikáři by přišli o výnosná ryta. O vazbách taxikářů na magistrát ví asi každý. Praha 6 dokázala, že byla dána přednost stavbě metra před železnicí. Železnice na letiště a do Kladna by výrazně pomohla ozdravit životní prostředí v Praze a snížila by i potřebný počet parkovacích míst v Praze, protože mimopražští by zaparkovali u nejbližší žel. stanice a dojeli do Prahy vlakem. Jen z letiště jedou do Prahy stovky busů každým směrem denně. Cestování je navíc nekomfortní, protože busy nejsou uzpůsobeny na převoz zavazadel.

Nyní se prosazuje nereálná verze železnice z Dejvic do Veleslavína v tunelu, což by mnohonásobně zdražilo investiční i provozní náklady oproti povrchové trati. Může za tím být snaha developerů o získání lukrativních pozemků v místě současné jednokolejky. Těch pozemků je hodně, protože železnice má ochranné pásmo 30 metrů od krajní koleje na každou stranu.
Ještě pár let by mohla být stavba modernizované železnice financována z dotací EU. Zvítězí konečně zdravý rozum a potřeba obyvatel i cestujících, nebo zájem menšiny veřejně prospěšnou stavbu na další desetiletí znemožní?
V současné době ve Veleslavíně dochází k 1004 pohybům busů (MHD + regionální), emise překračují zákonem dané limity. Měřicí stanice ČHMÚ byly přemístěny z Egyptské a Alžírské do klidnějších oblastí Suchdola a Břevnova, takže „papírově“ naměřené hodnoty emisí vyhovují zákonu. Lidé ale ve skutečnosti žijí v daleko více znečištěném prostředí.

 Metro bylo nesmyslně odkloněno z Veleslavína do Motola, kde většinu času vozí pouze vzduch, protože nemocnice v Motole má spádovou oblast na druhé straně, než odkud přijíždí metro. Stanice Veleslavín mohla obsloužit i sídliště Petřiny (2 vestibuly kolmo k trase). Metro mohlo pokračovat na Dědinu a dále k letišti. Zlí jazykové tvrdili, že metru byla dána přednost před železnicí i proto, že tak Praha získala možnost kontrolovat finanční toky pro realizaci metra. Metro z Dejvické do Veleslavína nesmyslně kopíruje kapacitní tramvajovou trať. Investice do metra byla neopodstatněná, protože tramvaje, aby zajistily akceptovatelnou dobu čekání, jezdí poloprázdné. Cena za kilometr metra V.A. byla jedna z nejvyšších na světě.

Z letiště v dopravní špičce odjíždí každou minutu bus do centra, větší kapacitu letištní terminál dle sdělení ROPIDu nemá. Úvahy o koupi velkokapacitních, 25 metrů dlouhých, 3 článkových busů jsou také nereálné. Tato monstra jedou pomaleji, než klasický kloubový bus, nepřinášejí podstatné zlepšení (místo 148 „klasických kloubových busů 119 pro max. 156 lidí by každým směrem denně jezdilo pouze 128 těch "velkokapacitních" pro max. 181 lidí. To není řešení. Pro provozování 2kloubových busů by musel Dopravní podnik získat výjimku. Zase si dělají z lidí legraci. Navíc by byl problematický výjezd ve Veleslavíně a hlavně by byl drahý servis, nutnost držet jiné náhradní díly na pár odlišných busů. 

 Tunel Blanka také řádně nefunguje. Nemá návazné kapacitní komunikace na koncích, přitom měl být dle stavebního povolení uveden do provozu až po dokončení silničního okruhu. Proto způsobuje dopravní zácpy a paradoxně v některých místech zhoršuje životní prostředí. Busy MHD radní do tunelu nepustili, i když by přinesly pro hodně lidí značné zkrácení cestovního času i projetých kilometrů. Dopravní podnik mohl ušetřit, ale proč, když je stejně dotovaný…

Nevázne dostavba silničního okruhu proto, že vlastníci pozemků chtějí prosadit tu variantu, která právě jim přinese zisk z prodeje stavebních pozemků?

Také se „nedaří“ zakázat jízdu segwayů po pražských chodnících v centru města. Nařízení o zákazu segwayů v hlavním městě platí od srpna 2016. Zákazová značka B30a, byla zavedena novelou 84/2016 Sb. vyhlášky č. 294/2015 Sb. účinnou od 21. března 2016. Od té doby jedna směšná výmluva střídá druhou. Panáček na značce v platné vyhlášce má na hlavě čepici, ale Ministerstvo dopravy panáčka na náhledu značky v návrhu aktualizovaného vzorového listu vybavilo helmou. Jde o drobnost, ale ta stačí, aby se radní vymluvil, že nemůže nechat značky dle platné vyhlášky vyrobit a nainstalovat. Ministerstvo dopravy sdělilo, že „…v současné době probíhá revize vzorových listů svislých dopravních značek. Vzhledem k obsáhlosti tohoto předpisu lze stěží predikovat termín schválení celého předpisu….“. Dle této logiky asi nebude možné pár let nainstalovat v celé ČR jakoukoli dopravní značku. V německých novinách denně vychází inzeráty na projížďky na segway po centru Prahy…..

Zastupitelé i státní úředníci městských částí Prahy i Magistrátu se vymlouvají na nedostatek kompetencí. Na Magistrátu, ve vládě a parlamentu mají své stranické kolegy. Mohou se s nimi domluvit. Zvolili jsme si je proto, aby jednali v náš prospěch.

 Je to u nás jako v Kocourkově, nebo tento chaos někomu vyhovuje?  Vzpomeňme na slavný román Hlava 22, nebo na pohádku O slepičce a kohoutkovi, nebo na příběhy O politických podnikatelích v Praze.

Zveřejněním tohoto textu se pokoušíme probudit zastupitele a úředníky státní správy z dlouholetého spánku. Doufáme, že začnou konečně jednat ve prospěch občanů.

 

 

Poslat článek emailem

Váš email:

Email příjemce:

Vzkaz pro příjemce:

Opište kód z obrázku: kodzobrazku

Tweet
  • Galerie
  • Video
  • Komentáře
  • Mapa
  • Poslat emailem
  • Vytisknout
  • Sdílet článek

Podobné články

Aquapalace Praha, Ilustrační foto

Příspěvky čtenářů: Koupání v Praze

Vydáno 10.8.2018

Na článek Naší Prahy o Aquaparku Čestlice zareagoval přes e-mail pan Zdeněk.

Svět pohledem amatérské fotografky

Svět pohledem amatérské fotografky

Vydáno 12.7.2017

V poslední dekádě roku 2014 byl v rámci absolventské práce, během studia na vyšší odborné škole, spuštěn studentský projekt webových stránek Kultura v hl. m. Praha.

Nejoblíbenější rozhledna

Nejoblíbenější rozhledna

Vydáno 5.5.2017

Anketa o nejoblíbenější rozhlednu.

AKTUALIZOVÁNO
19.11.2016 18:20
POČET SDÍLENÍ
krát
  • Vydáno:19.11.2016 18:20
  • Autor:čtenář Veleslavín-Vokovice k životu
  • Rubrika:Příspěvky čtenářů
  • Lokalita:Naše Praha 6
čtenář Veleslavín-Vokovice k životu
0GALERIE
 VIDEO
0KOMENTÁŘE
 MAPA
Své novinky představí Ducati, Yamaha, Kawasaki, Harley-Davidson, Husqvarna a spousta dalších

Na motorky tradičně do Holešovic

Už za pár dnů v Praze vypuknou velké oslavy. Na výstavišti v pražských Holešovicích se bude od čtvrtka 5. do neděle 8. března opět konat tradiční veletrh Motocykl a s ním i největší česká soutěžní výstava motocyklových staveb a přestaveb Bohemian Custom Bike. Mezinárodní veletrh motocyklů, čtyřkolek a příslušenství se letos koná už po devatenácté! BCB letos vstupuje do druhé desetiletky svého života a bude to opět jediná národní custom show pořádaná v zimních měsících v České republice!

Na veletrhu se představí přední světové značky v nejrůznějších oborech

Nenechte si ujít jarní trendy v oblasti kosmetiky, líčení, kadeřnictví a nehtového designu

Druhý dubnový víkend by si měli v kalendáři tučně označit všichni milovníci krásy i moderního životního stylu, vyznavači kvalitní kosmetiky, zajímavého líčení a kadeřnického umění. Na Výstavišti Praha Holešovice se totiž v termínu od 10. do 11. dubna uskuteční mezinárodní veletrh INTERBEAUTY PRAGUE 2015, který je nejvýznamnější akcí svého druhu v České republice.

Akce v CČM

Zapomeňte na stres a užijte si předvánoční období v Centru Černý Most

Jsou Vánoce vaším nejoblíbenějším obdobím roku, anebo je kvůli stresu, jenž jim v dnešní době často předchází, vnímáte spíše s rezervou a obavami? V obou případech nabízí perfektní řešení Centrum Černý Most. Pro letošek totiž připravilo program ve znamení adventních tradic, stejně jako služeb ušitých na míru všem, kteří si přejí zvládnout přípravy na zimní svátky především v klidu a maximálním pohodlí.

Metodu Bailine si oblíbila i zpěvačka Bára Basiková

Shazování kabátů se blíží: pochlubte se na jaře skvělou postavou. Díky unikátní metodě jí získáte za pár týdnů

Úbytek centimetrů, zpevnění pokožky a odstranění celulitidy – to vše dokáže v poměrně krátké době metoda Bailine, kterou si oblíbila například zpěvačka Bára Basiková nebo modelka Nikola Buranská. Metoda je vhodná pro ženy i muže každého věku, pro ženy po porodu, pro sportovce ale i pro lidi, kteří posilovnu viděli jen zvenku.

Všechny filmy uváděné v letním UPC MAX kině doplní autogramiády jeho autorů nebo herců.

Centrum Černý Most otevře letní kino s projekcemi nejlepších českých filmů zdarma!

Letošní prázdniny se v Centru Černý Most ponesou na filmové vlně. Na jeho střeše bude každý čtvrtek mezi 23. červnem a 25. srpnem diváky vítat letní UPC MAX kino, které vždy od 21 hodin zdarma postupně promítne desítku vybraných českých snímku.

  • Pošli námět na článek
  • Pošli video
  • Pošli fotogalerii
  • Vložit akci

Naše Praha 6

  • Kalendář akcí
  • Infoservis
NP6 - 05/2021

Archiv tištěného vydání

  • NP6 - 05/2021
  • NP6 - 04/2021
  • NP6 - 03/2021
  • NP6 - 02/2021
  • archiv       

Regionální redakce

  • Praha - centrum
  • Praha 3
  • Praha 4
  • Praha 5
  • Praha 6
  • Praha 7
  • Praha 8
  • Praha 9
  • Praha 10
  • O nás
  • Kontakty
  • Zprávy
Český domov.cz
  GoPay.cz